Ciki vagy menő céges ajándékokat adni karácsonyra?

karácsonyi ajándék ötletek cégeknek

A karácsonyi céges ajándék körül számos tévhit kering – amelyek nem segítenek abban, hogy belássuk, mennyire hatékony eszközt is jelentenek ezek az üzleti életben. Ezért most megvizsgálunk néhány gyakori tévedést az üzleti ajándékozással kapcsolatban.

Tévhit: a céges ajándékozás már a múlté

Sokak lelki szeme előtt az üzleti ajándékozás kifejezésre az a kép ötlik fel, hogy egy konferencián emberek állnak egy összecsukható műanyag asztalnál, és márkás pólóban logós bögréket és céges szórólapokat osztogatnak. Ez tényleg olyan, mint a VHS kazetta vagy a floppylemez – egy letűnt kor rekvizituma. 

Ugyanakkor az üzleti célú ajándékozás trendje jelenleg is nő. Egy tanulmány azt jósolja, hogy az iparág 2024-ig évente 8,1%-kal fog növekedni. Ez azt jelenti, hogy az üzleti ajándékok világa folyamatosan bővül és fejlődik. Tehát ha eddig nem használtad az alkalmi céges ajándékozást az üzleti tevékenységed részeként, akkor éppen itt az ideje, hogy belefogj.

Tévhit: az üzleti ajándékok csak a nagyvállalatoknak valók

Az üzleti ajándékozás kifejezés hallatán egyből a nemzeteken átívelő multicégekre gondolsz? Sokan vannak ezzel így. Persze, tényszerű, hogy sok nagyvállalatnak van ajándékozási programja. Ezek a mamutcégek egy sor különböző stratégiát és programot próbáltak ki, így jöttek rá, hogy az ajándékozás mint eszköz is működhet náluk. 

A jó hír persze az, hogy a céges karácsonyi ajándékok előnyei nem csak a több millió dollárt érő nagyvállalatoknál működnek. Valójában az ajándékozási programok a legtöbb vállalkozásnak segíthetnek elérni az üzleti célokat. Minél hamarabb belevágsz, annál hamarabb jönnek majd az eredmények.

Tévhit: az ajándékozás a céges erőforrások pazarlása

Bármely cég erőforrásai végesek. Ezért cégvezetőként, döntéshozóként gondolkodhatsz úgy, hogy a karácsonyi céges ajándékokra szánt idő, pénz és energia mind pazarlásnak számít. Az aggodalom érthető: néhány más befektetéssel ellentétben itt a megtérülés nem biztos, és nem is feltétlenül azonnal elemezhető. De ez nem jelenti azt, hogy semmi sem térül meg belőle. Engedj kicsit a csábításnak: az üzleti ajándékok akár jelentős megtérülést is hozhatnak. Amikor egy jól eltalált, személyre szabott karácsonyi céges ajándékozási programot formálsz, olyan befektetésen gondolkodsz éppen, amely akár hosszú távon is éreztetheti hatását.

A jól megválasztott céges karácsonyi ajándéknak köszönhetően hosszabb ideig tartó ügyfélkapcsolatokat, motivált, lojális alkalmazottakat, a kulcsfontosságú partnerek részéről kölcsönös jóindulatot, a visszatérő ügyfelektől pedig több bevételt remélhetsz. És még a pozitív márkaképhez való hozzájárulásról nem is szóltam. Persze, teljesen igaz, hogy a fenti remélt előnyök némelyike nem számítható ki fillérre pontosan. Azonban az ajándékozással elérhető előnyök valós – és értékes – növekedést hozhatnak. 

Tévhit: céges ajándékokat adni etikátlan

Gyakori legenda az üzleti ajándékozással kapcsolatban az, hogy ajándékot adni és elfogadni etikátlan. Akadhat olyan, aki úgy érzi, hogy az ajándékozás mindig adósságokat, sőt megvesztegetési szituációt teremt. Mások attól tartanak, hogy céges karácsonyi ajándékot csak néhány kivételes szupersztár kap a vállalaton belül, ettől pedig többiek háttérbe szorulnak, így azt érzik majd, hogy nem értékelik őket eléggé. De mindkét kérdés megoldható. Minden azon múlik, hogyan találod ki és működteted a saját ajándékozási programod.

Egy etikus céges ajándékozási gyakorlat kialakítása egyszerűbb, mint gondolnád. Például kifejezheted megbecsülésed azoknak az ügyfeleknek vagy partnereknek, akik az adott évben támogatták vállalkozásod fejlődését. Vagy megköszönheted az alkalmazottaknak az elkötelezettségüket, együtt megünnepelheted velük a különféle belső, céges mérföldköveket. Ha úgy döntesz, hogy az ajándékokra szánt pénzt jótékonyságra, rászorultakon segítő egyesületekre és alapítványokra költöd, akkor sem jársz feltétlenül rossz úton.

Tévhit: minden céges ajándék felesleges hulladékot termel

Valószínűleg mindenki kapott már olyan ajándékot céges rendezvényen, amit azonnal megutált. Talán azért, mert több réteg műanyag szemétbe csomagolták. Vagy a sokadik pillantásra is egy haszontalan csecsebecse maradt, amit csak a kukába érdemes vágni. Nem csoda, hogy ilyen tapasztalatok után ostobaságnak hangzik céges karácsonyi ajándékon törni a fejünket. De fontos azt is látni: nem minden ajándéknak kell ilyennek lennie. 

Most, hogy reményeim szerint felismerted a vállalati ajándékozásban rejlő, vállalkozásod növekedését elősegítő erőt, elgondolkodsz azon is, hogy idén mi legyen nálatok a karácsonyi céges ajándék. Ne feledd, a pazarlás elkerülhető, ha sikerül olyan értelmes ajándékot választani karácsonyra is, amit az emberek valóban használni fognak. Kis erőfeszítéssel meg lehet találni az egyedi, válogatott, környezetbarát termékek remek választékát céges karácsonyi ajándéknak. (x)

More comments here