Miből lesz honlap?

A honlap (a felhasználó szemszögéből nézve, és feltéve, hogy jó) egy egyszerűen használható, kézre álló, örömszerző termék. Olyannyira tetszetős, ötletes, magától értetődő website-ok vannak ma, hogy már az is pofonegyszerűnek látszik, hogy létrehozzunk magunknak egyet, vagy akár a meglévőt különböző szolgáltatásokkal fejlesszük. Pedig ez nincs egészen így.

Lehet, hogy csalóka ez a kép, de szerintem a web olyan, mint egy autópálya. Vannak honlapok, amelyek csupán út menti hirdetőtáblák – ezek persze lehetnek kreatívak, szépek is –, de szóra bírni nem lehet őket. Valamit reklámoznak, ami kell nekünk, vagy épp nem. Más weblapoknál érdemes kicsit megállni is. Egyesek könyvtárra hasonlítanak (információkat találunk ott), vagy iskolára (tudást hordoznak), újságos standra (hírekkel teli), mozira (ahol videózunk), kiskocsmára (ahol mondjuk a magunkét, vagy csendben hallgatunk másokat), játékteremre (ahol kikapcsolódunk, játszunk), és így tovább. Vannak weblapok, amelyekhez visszatérünk, ahol már-már törzsvendégek vagyunk.

Azt hiszem, sokan félreértik a dolgot, és azt gondolják, egy honlap elkészítésével a feladat végére értek. Hiszen ott van a tetszetős design, megvannak az alapinformációk, kattintható a menü, kinagyítható a kép – lehet örülni. De ezzel mindössze egy út menti hirdetőtáblát készítettek el – vajon ők sokszor visszatérnének hozzá, hogy újra és újra megnézzék a statikus információkat?

A honlaphoz ugyanis új és új tartalmak kellenek. Vannak persze, akik abban bíznak, hogy majd a közösség tartalmakat hoz létre. Ez szerintem tévút. Érdemes ilyenkor egy pillantást vetni például a Facebookra, ahogyan mi látjuk: sok fogyasztó, kevés tartalomadó. A közösség kicsi része szolgáltat csak új tartalmat. A többi újraoszt, vagy élvezkedik.

Amikor honlapban gondolkodunk, azt is végig kell tehát gondolni, ki fogja friss tartalmakkal újra és újra megtölteni.

Kinek adok majd én cégvezetőként céges és szakmai információkat, hogy azokat feldolgozva a honlapra tegye?

Kit bízok meg azzal, hogy legyen ott az eseményeimen, és írjon róla?

Ki fog arra odafigyelni, hogy a megfelelő kulcsszavakat mindig tartalmazza a szöveg?

Ki fog fotókat, videókat készíteni a honlapomra?

Ki fogja ezeket a tartalmakat elhelyezni a közösségi médiába, és ki gondoskodik ott a megfelelő fogadtatásukról?

Egy bizonyos: nem az a grafikus, aki a designt létrehozta, nem is az a programozó, aki megalkotta weblapom kódjait. Nekik nem ez a dolguk.

Egy, a felhasználónak örömet szerző, tetszetős, friss tartalmakat kínáló, multimédiás, interaktív, a keresőrobotoknak is tetsző honlap fenntartása is pénzbe kerül. Vagy úgy, hogy külsős céget bízok meg ezzel a feladattal, vagy úgy, hogy felveszek valakit a cégen belül ezekre a feladatokra. A honlap létrehozása egyszeri, akár komolyabb költség lehet, de ezen felül egy komolyan vehető üzleti tervben a honlap folyamatos frissítésének, karbantartásának költségeivel is számolnunk kell.

Különben csak egy hirdetőtáblát hoztunk létre, nem pedig kézre álló, újra és újra látogatásra csábító, örömszerző terméket.

More comments here