Lehet környezetkímélő az autózás?

Lehet környezetkímélő az autózás?

Október vége óta állami támogatás jár az új elektromos autók megvásárlásához. Micsoda? Segély van új autóra gazdagoknak? Vagy nem erről szól a történet? Megpróbáltam kibogozni. Kiderült, nem is kell feltétlenül autót venni ahhoz, hogy kipróbáljunk egy elektromos autót.

Az teljesen bizonyos, hogy aki ma új autót tud venni, az nem szorul segélyre. Az állami támogatás itt persze nem is segély, hanem voltaképpen ÁFA-elengedés. Kinek szól akkor? Bárkinek végeredményben: ha egy ember, zsebében némi pénzzel olyan dilemma előtt áll, hogy milyen új autót vegyen és az állami támogatás miatt az elektromos autó mellett teszi le a voksát, akkor a társadalom hosszabb távon ezzel jól jár. Ha egy elektromos autó a támogatással együtt becsúszik a 8-9 millió forintos vételár alá, már jó lehet alternatívának a ma megszokott Astrákkal, Focusokkal szemben, különösen ha a többi ösztönzőt is nézzük (regisztrációs díj, cégautóadó, ingyenes parkolás sok helyen, buszsáv szabad használata).

Bár a Tesla nem kimondottan célcsoportja az állami támogatásnak, érdemes elmondani, hogy Elon Musk, a Tesla ügyvezetője igen ambiciózus célokat tűzött vállalata elé. A napenergiával hajtható, erős akkumulátorral szerelt autókat a jövőben tulajdonosaik önvezető bérautóként hasznosíthatják majd, hogy enyhítsék a kocsi igen magas bekerülési költségét. Musk végső célja a kezdetek óta nem titok: a lehető leggyorsabban és legnagyobb mértékben átállni a megújuló energiaforrások használatára, és minimalizálni a fosszilis tüzelőanyagoktól való függést – mind a közlekedésben, mind a háztartásokban. Visszatérve a jelenbe: Lepsényi István államtitkár szerint ezzel a pályázattal körülbelül 1000 új elektromos autó kerül a magyar utakra. Az ár természetesen nem mindenkinek lesz vonzó, és az elektromos autó bizony ma még kompromisszumokkal jár, nem egy multifunkcionális család autó.

Ha az állami támogatás korai, még mindig van másik megoldás az elektromos autók letesztelésére.  A Magyar Autókereskedőház Zrt. legújabb terve az, hogy felsorakoztat egy Nissan Leaf ZE bérautó flottát. Ezek a járművek nem a szokványos tartós bérleti konstrukcióban érkeznek a piacra, hanem maximum háromnapos bérleti időintervallummal, tehát kimondottan az elektromos autók után érdeklődőknek szól az ajánlat. A cég célja az, hogy lehetőséget adjon kipróbálni mindenkinek, aki elektromos autó vásárlásán gondolkozik, hogy milyen érzés elektromos autóval járni, hogyan tudja megoldani a töltési lehetőségeket, a mindennapi életben milyen előnyökkel jár egy ilyen jármű üzemeltetése. A járműveket minden esetben száz százalékos töltöttségi állapotban adják át, és lehetőség szerint hasonló mértékű szinten is várják vissza. A töltés lehetséges a város több pontján, még akár otthoni 220V-os hálózatról is tölthető a jármű néhány óra alatt.

Ha már majd minden autó elektromos lesz, nem kérdés, hogy kifejezetten élhetőek lesznek a városok. Alacsony zajszint, tiszta levegő, gyorsabb közlekedés. Alig várom.

A cikk megjelenését a Magyar Autókereskedőház Zrt. támogatta (X).

Október vége óta állami támogatás jár az új elektromos autók megvásárlásához. Micsoda? Segély van új autóra gazdagoknak? Vagy nem erről szól a történet? Megpróbáltam kibogozni. Kiderült, nem is kell feltétlenül autót venni ahhoz, hogy kipróbáljunk egy elektromos autót.
More comments here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...