Kereső, pofashow – hárásó?

A web szüntelen jelenében két „kikötő” verseng most a leglátogatottabb oldal címért: a Google és a Facebook. Mindkettő kisgömböc, de másképpen: a kereső robotjai folyamatosan fürkészik a webet, hogy aztán a szoftver az adatbázisokból minél gyorsabban ontson oldalakat válaszul egy-egy keresőszóra. A Facebook nem szkennel: őt a felhasználók tömik meg kategorizálatlan tartalmakkal, amelyeknek egyetlen értékmérője van: hogy ki mondja.

A Google-t a többi kereső közül a PageRank, az algoritmus emelte ki, amely eldönti, hogy a beolvasott weboldal mennyit ér. Milyen szavak vannak rajta, hányan hivatkoznak rá, mennyire megbízható. A Facebook pedig azt a vágyunkat használja ki, hogy nem szeretünk egyedül lenni, hogy véleményt nyilvánítunk, és hogy érdekel bennünket a másik ember állapota.

Minden weben zajló üzlet kiszolgáltatott ma a két nagy változásának. Ha a Google megváltoztatja a PageRank működését, addig virágzó oldalak tűnnek el a süllyesztőben. Ha a Facebook megváltoztatja törvényeit (például indoklás nélkül törli fiókunkat), szintén veszítünk. Ennek ellenére végig arra kell törekednünk, hogy kedveskedjünk ezeknek az oldalaknak: olyan ez, mint a demokrácia, nem jó, de nincs jobb. A forgalom jelentős része a keresőből érkezik, egy másik része pedig ma már a közösségi oldalról.

Online vállalkozók két varázsszót hallanak gyakran: SEO és SMO. Felfejtve a betűszókat: Search Engine Optimization (keresőmotor–optimalizálás), Social Media Optimization (közösségimédia–optimalizálás). A gyakorlatban ezek eszközöket, eljárásokat, tippeket és trükköket jelentenek, amelyekkel a két cég szolgáltatásának kedvezünk a saját weboldalunkon.

A startnál azt kell alaposabban felmérnünk, mit akarunk a látogatótól. Ha digitális kamerákat árulunk, elsősorban a Google lesz a barátunk. A látogató rákeres az áhított modellre, nekünk pedig el kell érnünk, hogy a Google a mi oldalunkat mutassa meg neki mint beszerzési forrást. Jön, kattint, vásárol, továbbáll. Döntően egyszeri látogató, nem jár vissza, nem érdekli a többi tartalom (a többi fényképezőgép). Nem feltétlenül érdekli az sem, hogy a barátjának, ismerősének tetszett-e, vagy sem az oldalad (bár ez tűri a vitát).

Ha a termék nem ennyire kézzelfogható, a Google mellett (nem feltétlen helyett!) most már a közösségi médiára is optimalizálni érdemes a hordozó oldalt. Mert a terméked egyben közönségre és közösségre is számít. Egy ilyen oldalon több időt és több odafigyelést vársz a látogatótól, mint hogy csak vegyen meg valamit. Az ő barátainak, ismerőseinek ajánlása ilyenkor többet érhet, mint a jó PageRank. Akkor is fontos a közösségi média, amikor céged reputációját, ismertségét, jó hírét szeretnéd javítani. Nem közvetlenül terméket adsz el tehát, hanem arról beszélsz, milyen esetekben, milyen célokra lehet igénybe venni ezt a szolgáltatást. És hogy mennyire jó fej ez az egész cég. :)

Az online marketing szakma. Formálódó, folyton alakuló (például a Google és a Facebook változásaira reagáló) mesterség. Nem mítosz, és természetesen nem megtanulhatatlan, de sokhetes utánajárás, szakirodalom-olvasás sem biztos, hogy azonnal szakértővé tesz. A régi reklámszlogen itt is érvényes: „cipőt a cipőboltból!”

More comments here