Google Plusz: a (közösségi) web, ahogy a Google szeretné

Google Plusz, közösség, megosztás, +1

Egyre többen rettentő okosak a Google Plusz ügyében, így hát ki nem maradnék ebből a felhajtásból, forgalomba hozom üstöllést a magam verzióját. Ma már belülről szemlélve a szolgáltatást, érdemes végiggondolnom, mit ad, miért jó a Google közösségi hálója. Úgy érzem, a használhatóság, a tartalom és a közönség az a szentháromság, amely eldönti egy ilyen szolgáltatás sorsát. Ha bármelyik gyenge, a weboldal néptelen marad.

Használhatóság szempontjából aligha van mit felróni a Google-nek, az Apple-től elcsábított designer kiváló munkát végzett. A rendszer döntően átlátható, gyors, megfelelő. Nem csak mérnökaggyal használható: első látásra is értem, mit miért teszek, mi következik mi után. Hatalmas csapás a Twitterre és a Facebookra, hogy a posztok formázhatóak (dőlt, vastag és áthúzott karaktersorok képezhetőek…). Nincs karakterkorlát, a hozzászólások megpluszegyezhetőek (ez a rendszerben a lájkolás).

A használhatósághoz elég kemény mínuszt ad, hogy nem lehet még csak úgy feliratkozni. Meghívó nincs, egy hiba van, amelyen keresztül áramlanak be a felhasználók. Nem értem, mire jó ez, a normál ügymenet szerintem az lenne, hogy amikor a bétateszterek alaposan átrágták az ügyet, megnyitjuk a kapukat. A Google azonban a Gmailt is meghívókkal vezette be, évekig büszkén hordta a levelező a Béta megjelölést, miközben már mindenki éles rendszerként használta. A Gmail siker minden ilyen otrombaság ellenére, mert alapvetően kiváló szolgáltatást nyújt. De a közösségi médiába tett betörési kísérletek közül a Wave egyértelműen a meghívósdi miatt bukott el (illetve mert a fene se értette, hogyan működik).

A korábbi bukás másik aspektusa a privacy miatt aggódás volt, de a Google keveset tanult e téren – alapbeállításként megint minden teljesen nyílt (ahogy ezt a Twitter és a Facebook is ajánlja amúgy). Kár, hogy nem számol a cég ezzel a félelemmel, amely kereső- és email-szolgáltatását is mérgezi. Csak ő nyugtathat meg, senki más, hogy nem akarja ellopni, rosszra használni az adataimat (mert én azt gondolom, hogy nem akarja).

Ami a tartalmat illeti: egyelőre annak van Google Plusz kontója, akivel Twitteren jóban vagyok. Ez nagy mínusz, mert döntően duplikált tartalmakat látok – azt meg még a kereső is bünteti, jogosan. A rend nyilván ki fog alakulni, sokkal kevesebb tartalom kerül a Twitterre, Facebookra és több ide idővel. Hacsak a rendszer meg nem bukik idő előtt, mert elmarad a közönség. A közel 600 fészbúkos ismerősöm közül kettő (frissítés: immár hat) jelentkezett, hogy kell neki G+, ez eddig elég csekély érdeklődés.

Ez, a felhasználói érdeklődés, ugyanis nagyon fontos aspektus a tartalom mellett. A tartalom miatt térek vissza egy oldalra, és azért, hogy lássam, mit mondanak rá a barátaim. Ők pedig egyelőre a Facebookon és a Twitteren vannak, ott reagálnak. Üres szobába kiabálni van nekem blogom, még egy oldalt fenntartani ezért fölösleges, időt rabló.

A Gmail, Twitter, Facebook reggeli csekkolása mellé ugyanis bajosan fér be még egy hálózat csekkolása. Hosszú távon szerintem nincs még egy oldal, amelyre időm van. Ez az ügymenet csak akkor lehetséges, ha kiváltom ezeket. Úgy érzem, a Google épp azt szeretné elérni, hogy ő legyen a web. Használjam a Google Pluszt egyszerre Twitterként, Facebookként, Foursquare-ként (mobilon be tudok csekkolni a Helyek szolgáltatásban, illetve posztjaimhoz koordinátákat tehetek), levelezőként és keresőként.

Egyelőre a korai felhasználóké a Google Plusz. A web ilyen-olyan szakembereié. Ők minden bizonnyal szeretni fogják. Abban nem vagyok biztos, át tud-e törni. Hogy leszokhatok-e a Facebook, vagy épp a Twitter reggeli ellenőrzéséről. Majd kiderül.

Elfogultsági megjegyzésem: eddig a Twitter az, amelyet a legjobban kedvelek az ilyen szolgáltatások közül, nálam ez az abszolút favorit.

Egyre többen rettentő okosak a Google Plusz ügyében, így hát ki nem maradnék ebből a felhajtásból, forgalomba hozom üstöllést a magam verzióját. Ma már belülről szemlélve a szolgáltatást, érdemes végiggondolnom, mit ad, miért jó a Google közösségi hálója. Úgy érzem, a használhatóság, a tartalom és a közönség az a szentháromság, amely eldönti egy ilyen szolgáltatás sorsát. Ha bármelyik gyenge, a weboldal néptelen marad.
More comments here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...