Eszköz, nem pedig cél

Azon gondolkoztunk ma a Twitteren, hogy kínos-e az, ha egy webdesigner cég ingyenes CMS-t használ saját webes jelenlétéhez. Alapvetően azt gondolom, hogy nem. Azt is elmondom itt, hogy miért nem.

Elöljáróban összeállítottam egy kis táblázatot az alapvető előnyökről, hátrányokról.

 

Előny

Hátrány

CMS

  • ’works out of the box’
  • gyorsan megalkotható egyéni oldalak
  • az adott feladat előtt már létező, ismert, folyamatosan fejlődő szoftver
  • hatalmas támogató közösség áll mögötte
  • megoldásokat nyújt az általánosan felmerülő problémákra
  • törekvés kompatibilitásra minél többféle hostingmegoldással
  •  olcsóbb
  • korlátozottabb kontroll a működés felett
  • a valódi biztonsághoz meg kell ismerni a használt kódokat – ez egyszeri, de jelentős időveszteség lehet
  • skálázhatósági problémák merülhetnek fel
  • –> lassabb működés
  • a speciális igények korlátozottabb kielégítése
  • felismerhető marad a CMS az egyedi oldalak mögött is

 

önállóan létrehozott oldal

  • az önálló fejlesztés megoldást nyújt akár az igen speciális elvárásokra is
  • biztonságos, a célnak maximálisan megfelelő működés, mert:
  • totális a kontroll működése felett
  • –> gyorsabb weboldal
  • az egyediség lehetősége
  • lassabb létrehozni
  • kisebb közösségi támogatás
  • specialista kell az általános webmenedzser helyett
  • megkövetelhet speciális igényeket a hosttól
  • –> drágább

Magam azt gondolom, eszközöket mindig a cél érdekében érdemes használni, nem pedig l’ art pour l’ art. Az első és legfontosabb feladat tehát arra koncentrálni mindig, mit akarok én / mit akar a megrendelő elérni az adott oldallal.

Ha elvállaltam, hogy gondoskodom a megrendelő webes megjelenéséről, már az első pillanatokban ki kell alakulnia annak, hogy a kialkudott cél belefér-e a webes tartalomkezelő szoftverek általános megoldásaiba, vagy a nulláról indulva kell speciális szoftvert létrehoznom.

Az esetek nagyon nagy részében a megrendelő általános célú weboldalt akar, egyedit és minél hamarabb. Ez tolta a CMS-megoldásokat előtérbe, amelyek ezeket az igényeket gyorsan tudják kielégíteni. Persze tény: a Drupal, Joomla, Wordpress letöltése, és egy működő, egyedi, a céloknak is megfelelő, ezeken a szoftvereken alapuló weboldal között még alsó hangon is oktávnyi távolság van.

A megrendelő nem a Drupalért fizet, hanem a knowhowért, annak megspórolásáért, hogy cégvezetőként bele kelljen magát ásnia egy CMS lelki világába. Az is tény, nagyon sok ma működő weboldalnak csak ugródeszka a CMS, hiszen számos saját fejlesztésű, az adott célt szolgáló modult / extensiont / plugint használnak. Nem is szólva itt a szintén nagyszámú egyedi sminkről / sablonról.

Magam azt gondolom, egy webfejlesztő cég honlapján a szolgáltatásainak, ezek körülbelüli árának, a referenciáknak és elérhetőségnek kell lennie – persze nem árt, ha egy szakmai bloggal is részt vesz az általános nyüzsgésben (ez által a közösségi médiában is). Erre a célra tökéletesen megfelel egy személyre szabott Wordpress – így marad több idő az ügyfelek ügyeivel foglalkozni (hogy egy szakmában belül egyre jobban terjedő, borzalmas közhelyet is idecitáljak…).

Itt megnézhető a prezentációm e téma kapcsán.

Ha még többet szeretne megtudni, vagy honlapra van szüksége, itt érdeklődhet.

More comments here