Rádiós enciklopédisták a weben

Ma az online felületeken egyszerre kell a lexikonszerkesztők hitelességet szerző állandóságának és a rádiós műsorvezetők efemer figyelemfelkeltésének valamennyi eszközét egyesíteni. Amellett, hogy ritkán megváltozó és megbízható információkat adunk közre, szükség van a napi aktualitásokra, a pillanatnak megfelelő, az itt és most érdekesre felelő tartalmakra is. A web egyre kevésbé menedzselhető sikeresen rutinból, régi újságírói vagy marketinges beidegződésekből. Ez egy állandóan változó, mindig megújuló, ám mégis az enciklopédiánál stabilabb információforrásként használt új felület.

A web kezdetben plakátszerűen készített oldalakból, és e plakátok lelőhelyét összegyűjtő linkgyűjteményekből állt össze. Horribilis összegért a vállalkozás megjelenhetett például a Yahoo címoldalán, így termékét és telefonszámát sok ezer, később akár százezer netező ismerhette meg. Mainstream kontinensek és magányos szigetek alakultak ki a hatalmas hálózaton belül. Minden értékét a link mérte, hányan és honnan hivatkoznak a mi weboldalunkra.

Az első, szerintem szerencsés változást a keresőmotorok megjelenése hozta (és tegyük hozzá, ők mentették meg a webet attól, hogy végül egy átláthatatlan és használhatatlan adatmassza legyen). Nem kellett már startlapszerű linkgyűjteményeken megjelenni ahhoz, hogy a netezők megismerjék oldalunkat. Elegendővé vált, ha a keresők a megfelelő kulcsszavak okán megmutatták honlapunkat.

A keresők a web lexikonszerű működését erősítik: szeretném tudni Angola miniszterelnökének nevét? A Google megmondja. Szeretném tudni, mivel fizetnek ma Vietnámban? A Google megmondja. Szeretném tudni, ki tudja megcsinálni a csöpögő csapot otthonomban? A Google őt is megtalálja. Ehhez persze a honlapnak hiba nélkül, napról napra megbízhatóan tartalmazni kell ezeket az információkat – mindig ugyanúgy, csak akkor frissítve, ha a tényekben történik változás. Mi ez, ha nem egy hatalmas, még viszonylag jól kezelhető lexikon?

Ezt a lexikonszerű működést a közösségi oldalak változtatták meg. Jakab Andor nevére aligha kerestek rá a Google-ben addig, amíg össze nem szedett közel százezer lájkot a Facebookon. Jakab Andor a rádiószerűen működő új web sztárja, de sikere éppen olyan rövid idejű, mint egy rádióadás. Ma már aligha olvassa naponta százezer netező a blogját. És aligha vennél tőle használt autót (ugyanakkor vannak olyan termékek eladására kitalált, professzionális honlapok, amelyekről akár ezt is megtennéd anélkül, hogy bárki ismernél a menedzsmentben).

A Twitter, a Facebook új kihívásokat hoztak el (még a professzionális termékeladó) honlapok tulajdonosai számára. Mindkét közösségi oldalon rengeteg ember van egyszerre, így a főoldal szinte követhetetlen sebességgel (vagy fogalmazzunk inkább az elektronikus sajtó nyelvén: élőben) frissül. Percről perce megváltozik a felhasználó számára látható tartalom – itt akkor lehetek sikeres, ha érdemben bele tudok szólni abba a beszélgetésbe, ami éppen akkor zajlik.

Vannak-e fogódzók a tartalomfelelősök számára, hogy érvényes, figyelemfelhívó üzeneteket fogalmazzanak meg? Azt gondolom, hogy a sajtó számára évtizedek óta működő szerkesztési szempontok itt is működnek.

Bármely kipróbált, tapasztalt szerkesztő megmondja, hogy az embereket az egészségük, a pénztárcájuk, a családjuk és a közvetlen környezetükben történő események érdeklik. Annál jobban érdekli, minél tömörebb, relevánsabb a hír, és extra figyelmet vált ki, ha ütős kép kapcsolódik hozzá.

Ha több ideje van egy embernek, akkor minden bizonnyal érdekli még a mások kinézete és viselkedése, a nemi szervekhez lazán vagy szorosan kapcsolódó tartalmak, és a különböző normasértések (összegezve ez a bulvár – a képek szerepét itt sem lehet eléggé hangsúlyozni).

Ha nagyon sok ideje van, előfordulhat, hogy érdeklődést mutat a napi politika, a külföld hírei, a gazdasági és kulturális élet, és a technikai fejlődés iránt (ez az úgynevezett szeriőz).

Egyszerre online lexikon és folyamatosan frissített hírlap? Lehetséges ez? Képes vagyok egyszerre időt állóan és éppen aktuálisan fogalmazni? Olyat írni, amelyet jól indexel a Google és imádják a Facebookon? Nem tudom, de a web ma ilyen elvárásokat támaszt. A sikerhez rádiós enciklopédistává, vagy enciklopédikus rádióssá kell válnia minden tartalommenedzsernek ma.

More comments here