A pedagógus ma Svejk

A pedagógus ma Švejk

A Népszabadság ma azt kérdezi, hivatalnok-e tanár, vagy alkotó értelmiségi. Azt gondolom, hogy a legtöbben alkotó értelmiségiek a jó hivatalnok álcájában. Azaz Švejkek.

Hašek regényének szereplője a könyv lapjain minden előírást szó szerint betart, ezzel pedig a lehető legnagyobb kárt okozza a rendszernek. Švejk nem tevőlegesen lázad, nem ellenszegülő tettekkel akar forradalmat. Rájön, hogy az kisebb sebet ejtene a Monarchián. Nagyobbat úgy lehet ütni, ha szó szerint veszünk mindent, és ez alapján cselekszünk.

Švejk precíz, mindenre odafigyelő szabályos működése azt mutatja meg, hogy a törvények, az előírások, de az azokat létrehozók, éltetők és végrehajttatók egyaránt orbitális seggfejek. A Monarchiának, miként Hoffmann Rózsa és az úgymond keresztény konzervatív kormány mostani elmeművének buknia kell.

Švejknek lenni nem könnyű, mert valahogy szívesebben üt, ordít, tiltakozik az ember. De Švejk számára a dühkitörés kudarc, az ellenszegülés hiba. Nyelni kell, és kódex szerint cselekedni. Mert egyre világosabb, kárt ezzel lehet okozni a rendszernek.

Švejk persze tanítani nem tud. Amikor az osztályterem ajtaja becsukódik, Švejk remélhetőleg elveszik, és előkerül az alkotó egyéniség. Mert másképp nem lehet fegyelmezni, kíváncsivá tenni, tanítani.

E kettős élet megterhelő. Annál is inkább, mert a pedagógusnak rendesen az osztályteremben kell a gondolkodás forradalmát kirobbantani, míg a tanáriban jó, nem švejki értelemben vett hivatalnoknak lennie.

Isten éltesse ma a tanári kar Švejkjeit! És a többieket is, akiknek ma megbocsátunk, mert nem tudják, mit cselekszenek.

A Népszabadság ma azt kérdezi, hivatalnok-e tanár, vagy alkotó értelmiségi. Azt gondolom, hogy a legtöbben alkotó értelmiségiek a jó hivatalnok álcájában. Azaz Švejkek.
More comments here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...