Mikor fizetnek a lájkolásért?
Azt már tudjuk, hogy egy Facebook-oldal rajongója átlagosan 136,38 dollárt ér. De vajon mennyit ér egy „Tetszik” lenyomása? És ami most érdekesebb nekem: lesz-e valaha is számára kézzelfogható megtérülése annak, hogy valaki lenyomja ezt a gombot?
A lájkolás gyenge kapcsolatot hoz létre egy weboldal tartalma és egy Facebook-felhasználó ismerősi köre között. Ajánlat, amely arról szól, nekem tetszett (érdekelt, megnevettetett, elgondolkodtatott, szomorúvá tett – egyszóval: valamilyen érzelmi viszonyt alakított ki) egy weboldal szövege. Azt gondolom, másnak is érdemes lenne megismerni a tartalmát, és ez a szándékom látszik is a Facebook hírfolyamában, illetve megmarad a nyoma adatlapomon.
Ez egy szerény ajánlat, ha a magam párszázas ismerősi körét nézem, de máris komolyabb, ha például Detre Annamária többezres táborára gondolok. Ráadásul ez egy nagyon pontosan célzott ajánlat. Körök, amelyek jól behatárolhatóak. Esetemben: Szegeden élő középiskolai osztálytársaim. Szegeden tanuló, vagy itt végzett egyetemisták. Itt, vagy ott megismert, azonos típusú munkát végző kollégáim (például a szegedi kosarasok). Illetve a velem közel azonos érdeklődésű, világlátású baráti körök.
Az adatlapom, illetve a hírfolyamom ebből az aspektusból tekintve reklámhordozó. A „rendes”, azaz nem érdekből lenyomott „tetszik” mellett például megjelenhetnének a szponzorált lájkok az olyan felhasználóknál, akik számottevő számú embert elérnek a Facebookon.
Persze az is kérdés, mennyit veszítene értékéből ez a jelen pillanatban önkéntes és könyvjelzőként is használható szolgáltatás, ha tudnánk, hogy anyagi eszközök is motiválják a lenyomását?