Erőből Google

A Microsoft vesszőfutása után a Google-é következik Európában? Az Európai Bizottság bejelentés alapján, egyelőre nem hivatalosan vizsgálódik a cég keresési metodikája körül. Az amerikai vállalatot három, online specializált keresőszolgáltatást nyújtó európai konkurense vádolja erőfölénnyel való visszaéléssel.

Egy átlagos weblapon 35–55 százalék azon látogatók aránya, akik a Google oldalairól érkeznek. Vannak ennél is jóval magasabb aránnyal bíró, optimizált oldalak. Olyan infrastruktúra ez a weben, mint az autópálya, vagy a pláza épülete a benne található boltoknak. Keresők nélkül a web szigetekre, zsákutcákra hullana, sokkal kevesebb lenne. Aki a webből él, annak ma talán a legfontosabb adat, milyen helyezést ér a keresőben.

A Google elébe kíván menni az aggályoknak, egyik tisztviselője máris blogbejegyzésben magyarázza, hogyan működik a természetes kereső: gyors, letisztult, mindenre választ adó, komplex algoritmusok alapján működő. Minimális lehetőség van emberi beavatkozásra.

Más kérdés persze a fizetett linkek ügye, amelyeket más metódussal jelenít meg a cég, és sokkal nagyobb tere van a személyes beleszólásnak. Persze nehéz lenne indokolni, miért is ne nyúlhatna bele a Google abba, hogy ki hirdethet a főoldalán és mennyiért.

A hamisság akkor van, ha e két metódus összekeveredik. A Google szerint nincs így, a bejelentők szerint mégis így van. Ezt a kérdést hivatott majd eldönteni egy talán elinduló hivatalos bizottsági vizsgálat. Vannak kételyeim, hogy öltönyös politikusok megértik-e, mi a probléma, hogyan működik az algoritmus, mi az a Pagerank. Másrészt az algoritmus nagy része üzleti titok, a cég üzleti sikerének féltve őrzött receptje.

Egyes számítások szerint a vállalat bevételeinek több mint 40 százaléka származik Európából. Tehát nem veheti félvállról, ha az Európai Bizottság hivatalos monopólium-ellenes vizsgálatot indít. Ugyanakkor ennek a végét is nehéz látni. A Microsoftot arra kötelezték, hogy telepítsen egy választóablakot az operációs rendszerbe, hogy a végfelhasználó dönthessen, melyik böngészőt akarja használni. A legtöbb embert idegesíteni fogja ez. A Google-t majd arra kötelezik, hogy európai nyitóoldala mindig azzal kezdődjön: Ön valóban a Google keresőjét akarja használni, nem pedig a Yahoo-t, a Binget vagy valamelyik névtelen franciát?

Azt vettem egyébként észre, hogy bár nélkülözhetetlen számomra a Google a tájékozódáshoz, egyre többször kattintok a Twitter- és Facebook-ismerősök által megosztott linkekre. Általában releváns, engem érdeklő weblapokat kapok, ami a Google eredményeiről nem mindig mondható el.

Lehetséges, hogy nem is az antitröszt vizsgálat lesz a Google legnagyobb gondja a jövőben?

More comments here