Egy (almás) kütyü mind felett

Nekidurrantak most az Apple-nek a fogyasztóvédők: tarthatatlan, hogy a kínai beszállítók milyen kevéssé részesülnek abból a sikerből, amelyet a vállalat arat. Természetesen a többi kütyügyártó, a kávé- és teaültetvényeket kezelők, vagy a csokoládégyárak mind mélyen etikusan viselkednek évtizedek óta, csak az Apple fosztja ki a derék harmadikvilágbelieket. Ugye?

De miért irritálja az embereket sokkal extrémebben az Apple, mint bármelyik másik cég? Talán a nagyon ravasz és csaknem tökéletes marketing miatt, amely a termékek sikere mögött van. Az Apple nem egy kütyüt ad el, hanem egy komplex élményt, amelynek fókuszában ugyan egyetlen kézzel fogható dolog van, de a mögötte álló rengeteg szellemi energia, innováció, ötlet, már-már művészet nélkül alig érne valamit.

Az Apple számítógépei szerintem ma már nem jobbak, mint a többi gyártó termékei. Ugyanúgy lehet filmet vágni, kiadványt szerkeszteni, rajzolni, webfelületet tervezni minden márkás PC-n is. A MacBooknak, az iMac-nek nagyon is méltó versenytársai vannak ma más márkás PC-k között. A kreatív stúdiókban látható Mac-eket szerintem a megszokás hagyta ott. Vagy inkább az elköteleződés. Ezen kezdtünk egy évtizede, akkor jó volt, ma is ezt szeretjük. Ez kell.

Az Apple érezte a PC-k (és szoftvereik) fejlődését, ezért alkotta meg először „a” zenelejátszót, majd „a” telefont. Semmilyen kompromisszumot nem kellett kötnie. Külön nem gyárt sem fényképezőgépet, sem navigációs eszközt, nem kellett odafigyelnie az MP3-lejátszók piacára (mert vezette azt). Ezért az iPhone birtokában otthon hagyhatod az MP3-lejátszódat, a kompakt fényképezőgépedet, a navigációs kütyüdet. Egyetlen kütyü van mind felett. Hogy léphette volna ezt meg a Sony, a Samsung, vagy bármelyik olyan gyártó, amely sok más kütyüt is el kíván neked adni? Miért vennél kompakt Sony gépet, ha a telefonod ugyanazt tudná?

Az smmag.eu szerkesztői a Facebook-on kérdezték, ki miért választotta a telefonját. Több lelkes iPhone-felhasználó véleményét gyűjtötték be, és egy minimális androidos lelkesedést. A sokféle androidos telefon fölött nagyrészt az előző bekezdésben említett kompromisszum uralkodik. Van benne optika, de azért ne hagyd otthon a kompaktodat. Van benne zenelejátszó, de inkább vigyél MP3-as lejátszót is.

Az Apple készüléke természetesen drágább, mint az alsó- és középkategóriás Androidok. De nem drágább, mint egy telefon, egy kompakt fotómasina, egy zenejátszó és egy navigációs eszköz csoportja együtt.

Az Android megadja a szabadságot, hogy eldöntsd, a létező korlátok között mire szeretnéd az eszközöd használni. Használata alatt ki fogod alaposan ismerni minden korlátjával együtt. A napok, hetek telte során egyre inkább a korlátokat látod, ezek idegesítenek.

Az Apple viszont megpróbálja megjósolni (sőt, szelíden, vagy épp erővel is irányít ebben téged), mire fogod az eszközt használni és úgy alakítja, hogy ezen cselekvésed közben ne találkozz korlátokkal, csak a fennakadások nélkül, kényelmesen működő eszközzel. Így nem jut eszedbe sokszor, hogy akár idegesíthetne is valami.

Ez nemcsak mérnöki tudás, hanem emberismeret, lélektan is. Ez a plusz, amelyben ma az Apple világelső, és amit még mások alig-alig értenek (amellett, hogy igen, mint még több száz másik cég, kifosztja a kínaiakat. Ennek nehéz lenne tapsolni, ám kétségtelen, nem egyedül az Apple cselekszik így).

More comments here